Dobrou chuť a dobrou náladu k tomu

Může se stát, že vám – s podzimem a nedostatkem sluníčka – na dveře duševní pohody klepe deprese. Je neodbytná a stále hlasitější a hlasitější. Vám se, ač ji moc dobře slyšíte, nechce otevírat. Ohlížíte se tedy kolem, čím byste ji od těch dveří odehnali co nejdál, ideálně svépomocně. Chodíte na procházky, mazlíte se s dětmi, posloucháte hudbu, kterou máte rádi, do aromalampy kapete uklidňující kapičky. Co můžete udělat víc? Věřte nevěřte, můžete se k dobré náladě projíst. Možná jste to nevěděli, ale 90 procent hormonu štěstí – serotininu – se nachází právě v trávicí soustavě. 

Hormon serotonin je považován za poslíčka pohody a štěstí. Jeho nedostatek vede k nespavosti, problémům s termoregulací a poklesům nálady. Až budete příště sestavovat nákupní seznam podle ingrediencí do receptů, aktuálních slev či podle toho, co jsou děti ochotny jíst, myslete taky na sebe. Připište pár položek, které prokazatelně pomáhají udržet úsměv na tváři, přes den dobít energii a večer klidně usnout. 

  • hummus – jídlo bohaté na vitamín B6 a hořčík můžete v obchodě koupit hotové nebo si doma připravit vlastnoručně. Budete k tomu potřebovat předem připravenou a namočenou cizrnu, pastu tahiny, sušená rajčata olivový olej a citron. 
  • čočka – už jeden hrníček vařené čočky pokryje 90 procent doporučené denní dávky kyseliny listové, která se významně podílí na přísunu životní radosti, především na produkci nervové bílkoviny metioninu. Dobrým zdrojem kyseliny listové je i špenát. 
  • datle – je to sladké a přitom to není sladkost, co je to? Sušené ovoce! Kvalitní datle mohou svojí chutí připomínat při troše fantazie čokoládu. A když je z důvodu vysokého obsahu cukru v sušeném ovoci potřeba hlídat jeho množství, už pár kousků datlí může přispět k dobré náladě, aniž by to přispělo k nárůstu váhy. 
  • koření – voňavé, inspirující, povznášející nejen jídlo, ale i naši náladu na vyšší úroveň. Vyjmenujete na počkání některá koření dobré nálady? Určitě ano, pojďme si tuto lekci spolu zopakovat, možná váš seznam obohatíme: skořice, šafrán, kurkuma, muškátový oříšek, vanilka, kardamom, hřebíček, anýz, badyán. Čím více vonných silic, tím intenzivnější zážitek. 
  • ryby – o příznivém vlivu omega-3 nasycených mastných kyselin pro náš organismus jste už určitě slyšeli. Výživoví odborníci doporučují jíst ryby. Nejlépe mořské, tučné a ze studených moří – a to dvakrát až pětkrát týdně. Pokud potřebujete zhubnout (ano, i to přispívá k dobré náladě), doprovázejte ryby k večeři dušenou zeleninou. 
  • červená řepa – obsahuje antokyany, látky, které uvolňují tepny a napomáhají lepšímu prokrvení mozku. Možná jste nevěděli, že červenou řepu nemusíte trápit pečením hodinu v troubě. Výborná je i za syrova – odšťavněná a doplněná mrkví a jablkem nebo jako salát nastrouhaná najemno a smíchaná s bílým jogurtem, křenem a solí. 
  • ořechy – dodají tělu hořčík, který působí pozitivně na náš nervový systém. Tlumí dopady stresu, a to nejen při konzumaci, ale i při jejich louskání. Téměř meditační, monotónní činnost pomůže utřídit myšlenky a zklidnit tep.
  • bílkoviny – najdete je v luštěninách, vejcích, tvrdém sýru. Bílkoviny potřebuje naše tělo k syntéze neurotransmiterů, tedy i serotoninu. 

Autor textu: Nina Teodorová; zdroj fotografie: pixabay.com




Mohlo by se vám líbit...