Dejte zelenou zeleným superpotravinám

I přesto, že se to venku všechno barví do podzimních odstínů a zelená je na ústupu, my říkáme, že teď přichází její čas – a to v podobě zelených superpotravin. Začíná totiž ta studená polovina roku, kdy se nás imunita ptá, co jsme dělali v létě. Jestli nemáte úplně dobré svědomí a v rámci prevence jste moc bodů nenasbírali, je dobré se pojistit. A pokud jste doplňky výživy ve svém dosavadním životě ještě nikdy nebrali vážně, letos je možná čas začít. Vybrali jsme pro vás tři zásadní zelené superpotraviny, které si zaslouží vaši pozornost a věrnost. Zelený čaj matcha, mladý ječmen a spirulinu.

Matcha čaj: obsahuje mimořádné množství živin, antioxidantů a betakarotenu. Působí detoxikačně, proti vysokému tlaku a na snižování hladiny cukru v krvi. V kuchyni má široké využití, k dispozici je opravdu spousta různých receptů včetně palačinkového dortu, lineckého pečiva nebo matcha cookies. Největší klasika je však matcha čaj nebo matcha latté. Dobrá rada pro vás: matcha prášek zaléváme, stejně jako bylinkový čaj, vodou o teplotě maximálně 70 °C. Aby se prášek s vodou nebo mlékem dobře propojil, je dobré dát si záležet na promíchání, ideálně v šejkru nebo ponorným mixérem. Pokud jste matcha začátečník a teprve tomuto stoprocentnímu zelenému čaji dáváte šanci, máme pro vás další radu. V podobě čaje nebo latté doporučujeme jemný skořicový posyp, který mírně utlumí náraz originální chuti matcha na chuťové pohárky.

Mladý ječmen obsahuje 20 důležitých aminokyselin, je bohatý na vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, zinek, draslík, biotin a kyselinu listovou. A to se právě málo ví, že kyselinu listovou je dobré baštit i v době, kdy zrovna nejste těhotná. Přispívá totiž ke zdravému fungování imunitního systému, pomáhá zmírnit pocit vyčerpání nebo únavy. Navíc hraje důležitou roli pro správné fungování psychiky a při krvetvorbě. Docent MUDr. Miroslav Stránský nám ve svém článku „Preventivní účinky kyseliny listové“ dělá pořádek v názvosloví a upřesňuje, že… „Kyselina listová je jedním z vitaminů skupiny B. Jméno se odvozuje z latinského folium (list), protože byla tato látka poprvé v roce 1940 izolována ze špenátu. V anglosaské literatuře se používá pro všechny tyto sloučeniny označení folát.“

Čtěte také:  Stévie je rostlina sladší než cukr, ale přesto dietní

V jedné porci špenátu s objemem 240 ml je asi 65 % požadované denní dávky folátu, ve stejné porci brokolice 26 % denní dávky. Foláty v potravinách jsou velmi nestabilní a tepelnou úpravou se může jejich obsah snížit až o 50 procent. Proto se doporučuje vhodná suplementace.

Spirulina, další ze zelených superpotravin, která by neměla uniknout vaší pozornosti, má ve svém úctyhodném životopisu několik zajímavých faktů, o které se s vámi podělíme. Předně, je to opravdu stará dáma. Patří k nejstarším živým organismům na planetě, může mít nějakých 3,6 miliard let. Pyšní se velkou sbírkou studií, které dokazují její zdravotní i nutriční přínosy, je řazena mezi potraviny s nejvyšším obsahem bílkovin. Spirulina, modrozelená, sladkovodní sinice, kterou uznávali už staří Mayové a Aztékové, se užívá ve formě prášku nebo tobolek. Zvyšuje obranyschopnost organismu, chrání buňky před radiací, zlepšuje střevní mikroflóru a podporuje krvetvorbu. Pokud máte plány konzumovat ji jako součást ranního detoxikačního smoothie, ale předsevzetí hatí její chuť, pak radíme kombinaci s banánem nebo ananasem. Jestliže se někomu někdy povede vyrobit elixír dlouhověkosti, spirulina bude určitě jedna z jeho hlavních ingrediencí. Japonci, kteří patří k jejím majoritním konzumentů, jí se svou průměrnou délkou života 82,6 let rozhodně dělají dobrou reklamu.

Autor textu: Nina Teodorová; zdroj fotografie: pixabay.com;




Mohlo by se vám líbit...