Antioxidanty – všelék proti zdravotním komplikacím moderní doby

Antioxidanty jsou dnes žhavým tématem, o kterém můžeme zaslechnout ze všech stran, ale víte vůbec, co to vlastně antioxidanty jsou, jak jsou prospěšné a kde je najdeme?


Co jsou to antioxidanty?

Antioxidanty jsou přírodní látky, které mají schopnost eliminovat negativní účinky volných radikálů. Volné radikály jsou částice, které vznikají v našem organismu při vdechování znečíštěného ovzduší, cigaretového kouře, ale také při konzumaci nezdravých potravin, nebo při psychickém vypětí a stresu. Zní vám to povědomě? Víteje ve 21. století, době s těmito problémy pevně spjaté.

Lidské tělo se s volnými radikály dokáže poprat samo, bohužel jen do určité míry. Ve chvíli, kdy je tato míra přesažena, volné radikály výrazně zvyšují riziko onemocnění kardiovaskulárního systému, nádorová onemocnění a jsou také příčinou rychlejšího stárnutí. Také choroby související s pokročilým věkem mohou být přinejmenším podpořeny výskytem nadměrného množství volných radikálů.

Antioxidanty dovedou zabránit prakticky veškerým potížím způsobeným volnými radikály, včetně srdečních chorob a rakoviny, mají totiž schopnost tyto látky zcela eliminovat, ještě předtím, než v těle stihnou napáchat jakékoliv škody. Jedincům, kteří si velmi rádi a často dopřávají lahůdek jako jsou uzená a tučná smažená jídla a po každém takovém jídle si zapalují cigaretu, je doporučováno konzumovat až třikrát větší množství antioxidantů, než lidem, kteří se alespoň trochu pokouší o zdravý životní styl a stravování.

Zdroje antioxidantů

Naprostou většinu antioxidantů přijímáme ve stravě. V té by neměly chybět ovoce, zelenina, luštěniny, obiloviny, maso, mléko a mléčné výrobky. To, že bychom měli dodržovat pestrou stravu není žádná novinka a teď jste možná trošku zklamáni, protože jste doufali, že se dozvíte něco víc. Věděli jste ale, že mezi nápoje s velkým množstvím antioxidantů a antikarcinogenů, patří také pivo? Ještě než si pánové zavolají svou drahou polovičku s tím, že mají oficiální povolení každý den chodit do své oblíbené hospůdky na “jedno”, protože je to prý extrémně zdravé, čtěte však pečlivě dál. Pro dospělého muže by to měl být maximálně 1 litr piva na den, což odpovídá dvoum čepovaným zrzkům. Důležité ale je, že toto množství by se mělo pít v průběhu celého dne, což znamená, že 2 pivka vypité večer u televize se mijí účinkem. Ale na své si příjdou také dámy, protože podobné účinky má i blahodárné červené víno (v bílém je koncentrace antioxidantů a antikarcinogenů mnohem nižší). Toto jsou, myslím velmi pozitivní zprávy, tím se Vás však samozřejmě nesnažím vyzývat ke zdravému alkoholismu. Mám pro Vás však řešení, po kterém si můžete v pohodě sednout do auta, a tím je zelený čaj. Kvalitní zelený čaj je skvělým prostředkem, jak do sebe dostat výše zmíněné žádoucí látky, je ale nutno věnovat poměrně vysokou pozornost jeho přípravě. Louhujte pouze po dobu 2 minut, jinak se do výluhu dostane více taninu, který není žádoucí. Abychom se také dobře najedli a nemuseli všude být jen o čaji, pivu a vínu, ukážeme Vám také seznam potravin, ve kterých se atioxidantů a jiných prospěšných látek nachází vysoká koncentrace.

Potraviny s vysokým obsahem antioxidantů:

  1. ostružiny
  2. lékořice
  3. oregano
  4. kopr
  5. maliny
  6. černý rybíz
  7. granátové jablko
  8. máta
  9. brokolice
  10. luštěniny
  11. česnek
  12. rajčata
  13. celozrnné výrobky
  14. kakaové boby (vysokoprocentní, kvalitní čokoláda)
  15. bobulovité ovoce

Toto je samozřejmě jen zlomek potravin, které mají vysoký obsah tělu prospěšných látek. Vše na tomto seznamu zajisté znáte a víte tudíž, že se jedná o potraviny pro naši kuchyni lehce přístupné. Já bych se s Vámi však rád podělil zejména o to, co každému tak úplně známé není.

Zázraky ze zahraničí

Možná jsem to se slovem zázrak maličko přehnal, ale při nejmenším se jedná o vysoce prospěšné produkty, které jsou úžasnými zdroji vitaminů, antioxidantů a řady dalších pro tělo důležitých složek.

1. Goji 

Goji, neboli Kustovnice čínská, je již po staletí známým doplňkem stravy, kterému je připisován omlazující účinek a také prevence proti civilizačním chorobám. Goji nemá konkurenci v obsahu vitaminů – plody obsahují 500x více vitaminu C než pomeranče, dále obsahuje vitamíny A, B1, B2, B6 a E, navíc také stopové prvky jako je zinek, vápník, železo, selen a podobně. Goji je velice vhodnou příměsí kupříkladu do musli, koláčů, jogurtů a podobně. K dosažení těch nejlepších výdledků se doporučuje 10 až 30g denně, což je přibližně jedna hrst.

2. Nepražené kakaové boby

Při pražení kakaových bobů (což se děje např. Při výrobě klasické čokolády) zanikají vitaminy, minerály a antioxidanty. Kakaové boby jsou pravděpodobně nejkoncentrovanějším zdrojem antioxidantů na světě. Obsahují jich 14x větší množství než červené víno a 21x větší než zelený čaj. Kakaové boby v sobě mají také obrovské množství hořčíku. Minerálu, kterého přijímá většina z nás ze stravy poměrně málo a spousta z nás trpí jeho nedostatkem. Typickými projevy jsou například časté křeče nebo otoky končetin. Pokud trpíte nedostatkem železa (únava, ospalost, bledost, bolesti hlavy, potíže s polykáním, pálení jazyka, časté zanícení koutků, lámání nehtů), pouhých 28g bobů vám dodá až 314% jeho doporučené denní dávky.

3. Açai bobule

Blahodárný vliv plodů palmy açai na naše zdraví je lidem dobře znám již po dlouhá staletí. Tyto bobulky se podobají borůvkám nebo malinám. Plody Açai jsou považovány za přírodní prostředek prevence civilizačních onemocnění, ale třeba i nadměrně rychlého stárnutí kůže. Bobule acaí jsou jedny z nejvýživnějších plodů a zároveň jedny z nejsilnějších přírodních antioxidantů, po staletí sbírali Indiáni acaí pro jeho výživnost a léčivé schopnosti, přezdívali mu proto ovoce Bohů. V acai bobulích jsou obsaženy vitaminy A, B1, B2, B3, C a E. Bohatý obsah vitamínů je navíc doplněn vlákninou, bílkovinami, omega-3 a minerálními látkami, které lze najít také uvnitř ovoce. Dále přítomný antioxidant nazývaný Anthokyanin, je považován za jeden z nejsilnějších antioxidantů vůbec.

Autor a zdroj: David Web (fitness specialista), Foto: Pixabay




Mohlo by se vám líbit...