Češi znají jen bílou mouku. Zkuste jednu ze zdravějších alternativ!

Velké procento lidí v naší zemi zpravidla zůstává u konzumace bílé pšeničné mouky. Při nákupu se obvykle omezujeme na výběr mezi moukou hladkou, hrubou, či polohrubou, podle toho, jaký pokrm se z ní chystáme připravovat. Tímto však bohužel ignorujeme to, že bílá mouka má na náš organismus efekt spíše negativní než pozitivní a že se nám nabízejí o mnoho vhodnější a zdravější alternativy.

Základním faktorem při posuzování toho, do jaké míry je mouka pro naše tělo zdravá či méně zdravá je to, jak rychle se v našem těle rozkládá na jednodušší cukry a jak moc tedy ovlivní naši hladinu glukózy v krvi. Čím výrazněji zvýší tuto hladinu, tím větší odezvy se dočkáme od naší slinivky břišní, která je nucena vyprodukovat větší množství hormonu insulinu, aby tak držela hladinu glukózy v normě. Pokud dochází k dlouhodobé nadměrné produkci insulinu, organismus proti němu začne být odolnější, což zapříčiní jeho ještě intenzivnější tvorbu. Právě tímto způsobem dochází v naší populaci v obrovské míře k onemocnění cukrovkou 2. typu.

Bílá mouka je bohužel právě ta, u které dochází k nejrychlejšímu štěpení cukrů. Existuje však veliké množství druhů mouky, u kterých je proces štěpení výrazně pomalejší a nepředstavují tedy pro naše tělo žádné nebezpečí. Je nutné však podotknout, že oproti bílé mouce bývá jejich cena výrazně vyšší, avšak při pečlivém výběru je možné dohledat se produktu jak kvalitního, tak cenově přijatelného.

Vybrali jsme pro vás alespoň několik velice tělu prospěšných a chuťově skvostných zástupců alternativních typů mouky, které jsou zároveň vhodné pro běžné použití při připravování vašich pokrmů.

Špaldová mouka

V dnešní době vysoce populární a cenově dostupná špaldová mouka obsahuje ze všech obilovin největší množství bílkovin, a mimo to je taky velice bohatá na vlákninu, řadu druhů minerálů, vitaminy B1 a B2.

jová mouka

Stejně jako sója obecně, vyznačuje se i sójová mouka zejména vysokým obsahem kvalitních proteinů, vlákniny a několika druhů přírodních olejů (nízkotučná sójová mouka oleje neobsahuje). Tato mouka se prokázala být užitečnou při zachovávání zdravého krevního tlaku.

Ječmenová mouka

Ideální volba pro ty, kterým při pečení v mouce vyhovuje lepek pro jeho vlastnosti, a nechtějí tedy jeho konzumaci omezit, ale zároveň hledají zdravější náhradu za bílou mouku, oproti které obsahuje mouka ječmenová méně tuků a více vlákniny.

Mandlová mouka

Mandlová mouka je, co se chuti týče, jednou z nejoblíbenějších. Je také velice bohatá na živiny a pro tělo prospěšná, nutno však zdůraznit, že je vhodné ji konzumovat pouze v určité míře, poněvadž kupříkladu pro vaši představu jeden hrnek této mouky obsahuje kolem 90 mandlí, z čehož vyplývá, že je poměrně vysoce kalorická.

Autor: David Web, Foto: Pixabay




Mohlo by se vám líbit...