Látky, které vám možná scházejí, a ani o tom nevíte

Takřka každý z nás se už někdy v průběhu svého života pravděpodobně setkal s drobnými zdravotními potížemi, které se zdály poměrně zanedbatelné a nepřikládal jim tedy velkou váhu. Tyto komplikace nás ale vydržely trápit velice dlouhou dobu, pokud se nám jich vůbec kdy podařilo zbavit. Velice často tyto potíže bývají způsobeny nedostatkem určité esenciální (pro tělo nezbytné) látky. Zde se můžete dočíst o některých z těchto látek, u kterých je nedostatek v těle velmi častý.

Nedostatek vitaminu D

Většinu tohoto vitaminu přijímáme ze slunečního svitu a neexistuje nijak veliké množství potravin, které by jej obsahovaly ve větší míře. Je tedy velmi snadné trpět jeho nedostatkem, např. v USA se s ním potýká až kolem 40 % obyvatel.

Obzvláště náchylní k nedostatku vitaminu D jsou lidé trpící nadváhou, poněvadž v našem těle přijímají vitamin D všechny tukové buňky, tudíž čím více jich člověk má, tím více tohoto vitaminu musí přijmout. Tato látka se převádí do své aktivní podoby v našich ledvinách. Je přirozeným jevem, že čím je člověk starší, tím hůře dovedou jeho ledviny tento proces provádět, starší lidé by rovněž tedy měli přijímat vitaminu D více než ostatní.

Mezi nejčastější projevy nedostatku vitaminu D patří bolesti kostí a svalová únava, trpí-li však člověk tímto nedostatkem dlouhodobě, je u něj výrazně vyšší riziko výskytu rakoviny, nebo srdečních chorob. Výzkumy rovněž prokázaly, že vitamin D silně působí jako prevence proti onemocnění cukrovkou 1. i 2. typu.

Mezi potraviny s nejvyšším obsahem vitaminu D patří především rybí olej, tučné ryby a taky vejce.

Nedostatek vápníku

Vápník je rovněž látkou, bez které se lidské tělo nedokáže obejít. Pečuje nám o zdravý vývoj a fungování kostí a zubů, je tedy důležitý zejména v období, kdy se naše tělo stále vyvíjí, nicméně bychom měli celoživotně přijímat alespoň jeho doporučenou dávku.

Při jeho nedostatku je nejvážnějším projevem řídnutí a zjemňování kostí, je tomu tak proto, že hladina vápníku v našem těle je silně regulována, veškerý jeho nadbytek v krvi je ukládán do kostí, naopak je-li ho nedostatek, tělo jej z kostí vypouští zpět do krve. Proto, přijímáme-li vápníku příliš málo, naše kosti nejsou dostatečně mineralizovány a dochází ke zdravotním potížím. Pokud se celý život potýkáme s nedostatkem vápníku, je velmi vysoká pravděpodobnost, že se ve stáří dočkáme velice křehkých kostí a poměrně vážných problémů s tím spjatých.

Bohatými zdroji vápníku jsou např. mléko, některé druhy ryb, špenát, brokolice a další.

Nedostatek hořčíku

Nedostatek hořčíku bychom s velkou pravděpodobností mohli označit za ten mezi lidmi nejběžnější a nejrozšířenější. V určité míře se s ním potýká téměř každý druhý člověk.

Podobně jako vápník, také hořčík je nezbytný pro zdravou strukturu kostí a zubů. Kromě toho se ale také účastní zhruba 300 různých enzymových reakcí v těle, jež ovlivňují prakticky cokoliv, na co si vzpomeneme. Ačkoliv není vše jednoznačně prokázáno, předpokládá se, že nedostatek hořčíku může silně napomáhat velmi široké škále zdravotních potíží. Mezi ty méně závažné a nám nejznámější patří svalové křeče, bolesti hlavy a únava.

Příhodné je, že hořčík se vyskytuje ve velikém množství potravin, je však také doporučeno přijímat navíc hořčík samotný a v nápojích.

Nedostatek jódu

Znovu se jedná o jev velice častý, jehož výskyt se odhaduje až na jednu třetinu celkové světové populace.

Jód v našem těle odpovídá za produkci hormonů štítné žlázy. Při jeho nedostatku si nejsme schopni vytvářet dostatečné množství těchto hormonů, což má samozřejmě na náš organismus negativní účinky. Hormony štítné žlázy se totiž podílí na velkém množství tělních procesů, včetně růstu, udržování zdravých kostí či vývoje mozku.

Typickými projevy nedostatku jódu mohou být zvětšení štítné žlázy, zvýšená srdeční činnost a taky přibírání tělesné hmotnosti. Výrazně vyšší nebezpečí představuje nedostatek jódu pro děti a novorozeňata, ale obzvláště pro těhotné ženy, u kterých tento nedostatek může vést až k mentální retardaci jejich dítěte.

Jód se přirozeně vyskytuje v půdě a jeho obsah v ní je v různých oblastech odlišný. Proto mají také některé plodiny obsah jódu vyšší či nižší, podle toho, kde byly vypěstovány. Mezi doporučené potraviny pro zvýšení hladiny jódu patří např. vejce, mléčné výrobky, nebo ryby. Jeho dalším bohatým zdrojem je samozřejmě kuchyňská sůl, do které je uměle přidáván.

Nedostatek železa

Dalším běžně scházejícím minerálem v našem těle je železo. Jedná se o prvek, jenž v našem těle vytváří protein zvaný hemoglobin, který prostřednictvím krve zajišťuje okysličování všech orgánů. Proto nemáme-li dostatečné množství železa, tělo se není schopno správně okysličovat a přichází celá řada negativních projevů.

Projevy nízké hladiny železa se mohou velmi lišit podle míry nedostatku a lidé s mírnými komplikacemi ve většině případů o ničem nevědí, nicméně však mohou pociťovat chronickou únavu, slabost, točení hlavy, zrychlenou či nepravidelnou činnost srdce, chladné ruce a nohy nebo i otok jazyka.

Potravinami bohatými na železo jsou kupříkladu červené maso, sardinky, fazole, brokolice či špenát, také vitamin C pomáhá zvyšovat naši absorpci železa.

Autor a zdroj: David Web, Foto: Pixabay




Mohlo by se vám líbit...