Blíží se dovolená a vám se děje nachlazení? Zaručené babské rady pomohou.

Nepříjemná skutečnost zastihne vás nebo vaše dítě přesně v tom nejnevhodnějším okamžiku. Balíte, těšíte se, počítáte vteřiny do odjezdu a najednou je celá domácnost vzhůru nohama. Jet? Nejet? Nachlazení je nepříjemné, ale není to konec světa – ani dovolené. Co s tím dělat (a co naopak nedělat), abyste se co nejdříve dostali zpátky do kondice?

V procesu zotavení hrají zásadní roli vitamíny, strava, pohyb a také některé babské recepty, které v posledních letech odklonu od chemie a nadužívání léků zažívají comeback. Abychom to vzali popořádku, zde je nejdříve balíček potravin a nápojů, takzvaných „vyprošťováků,“ které obsahují zdraví prospěšné látky a vitamíny:

  • jablka a mrkve (můžete odšťavit nebo nastrouhat, případně přidat šťávu z citronu)
  • čaj se zázvorem (ten ale bez citronu, protože zázvor zahřívá, zatímco citron ochlazuje)
  • med a skořice (smíchat v poměru 4:1 a užívat 3x denně jednu lžíci)
  • med a nastrouhaný křen (smíchat a užívat po lžičkách v průběhu dne)
  • slepičí vývar s česnekem (prolisovaný česnek přidávejte klidně až poté, co vypnete sporák pod polévkou)

Na druhou stranu existuje i seznam potravin a nápojů, kterým je lepší se ve stavu nachlazení vyhnout. Patří sem sycené a energetické nápoje, cukr, těžká jídla bez obsahu vitamínů, instantní jídla s glutamanem sodným, mléko či alkohol.

Myslíte si, že se podstatná fáze zotavování musí nutně odehrávat v posteli? Možná ne. Překonávat počáteční příznaky nachlazení (nikoliv chřipky) lze i v pohybu. Pokud nemáte teplotu, nepálí vás průdušky či netrápí dávivý kašel, vydejte se na procházku. Nebo si rovnou zaběhejte. V teplejších měsících si vyberte raději brzké ranní hodiny, kdy je vzduch ještě čerstvý a nesvítí přímé slunce. V zimních měsících naopak vybíhejte třeba kolem poledne.

Obrannou reakcí těla na napadení viry je horečka. Nasimulovat horečku – a tím pádem tyto obranné mechanismy nastartovat ­- můžete v sauně. Pokud jste ovšem na saunování zvyklí. Teplý vzduch usnadňuje dýchání a s pocením se z těla vylučují odpadní látky. Podobný efekt jako sauna má i domácí lázeň. Do horké vany se můžete naložit spolu s kapkami oleje z tymiánu, borovice nebo eukalyptu. Vylepšit účinek lázně nebo sauny ještě můžete netradičním léčebným postupem: mokrými ponožkami. Navlečte si je na nohy, zabalte do igelitových sáčků a zalezte si pod deku. Fyzikální zákony zařídí rozproudění krevního oběhu a odvádění toxinů.

Čtěte také:  Co se děje v lidském organismu, když začnete kouřit

Pokud se vám náš seznam zaručených domácích receptů proti nachlazení zdá zbytečně konzervativní, můžete jej občerstvit některými exotickými lahůdkami. Pocházejí z různých koutů světa. V Hongkongu se místo slepičí polívky jí ještěrčí, v Rusku se pije vyšlehaný bílek s cukrem a rumem, na Ukrajině se lžičkou dlabe černá ředkev s medem, v Africe se na hrudník maže hovězí lůj, v Americe se na posílení imunity poslouchá jazz, v Německu se zkouší šnečí sliz a v pohádkách se proti nachlazení užívá i prášek ze žabí kůže.

Abychom tento článek nezakončili tak rozpačitě, závěrem nabízíme tip, který si trochu odporuje s tím, co píšeme výše, konkrétně při zmínce o cukru. Dost zdrojů totiž jako účinnou pomůcku proti nachlazení udává čokoládu. Tak alespoň máte výmluvu.

Autor textu: Nina Teodorová; zdroj fotografie: pixabay.com; zdroj




Mohlo by se vám líbit...