Káva a její účinky na lidský organismus

Pití kávy se pro obrovské množství lidí stalo neoddělitelnou součástí každodenní rutiny, ať už pro její chuť, povzbuzující účinek nebo pouze z rituálního návyku. V každém případě nejste žádnou výjimkou, pokud si den bez své ranní, popřípadě odpolední kávy, nedokážete představit.

Je káva zdravá?

Ačkoliv z nějakého důvodu řada lidí nahlíží na kávu jako něco nepříliš zdravého, její konzumace je zdraví naopak prokazatelně prospěšná. Tento nápoj obsahuje nemalé množství antioxidantů a několik typů vitamínu B, jenž jsou pro zdravý organismus samozřejmě nepostradatelné. Pokud kávu vůbec nepijete, je relativně pravděpodobné, že vám některé z látek v ní obsažených mohou scházet. Je důležité podotknout, že o ničem z toho nemůžeme příliš hovořit v případě kávy instantní, poněvadž většina příznivých vlastností kávových zrn při její výrobě zaniká.

Pochopitelně proběhla také řada výzkumů, zabývajících se účinky kávy na lidské tělo, z nichž většina hovoří v její prospěch. S pitím kávy jsou asociována snížená rizika různých onemocnění, zejména pak nervového charakteru, jakou jsou Alzheimerova, či Parkinsonova choroba. Dále pak může silně působit jako prevence proti cukrovce 2. typu, nebo různým onemocněním jater, včetně rakoviny.

Konzumace kávy je zdraví prospěšná

Konzumace kávy je zdraví prospěšná

Škodí mi kofein?

Kofein sám o sobě není látkou vyloženě škodlivou. Dokáže zlepšovat naši soustředěnost, schopnost uvažovat a také navýšit náš fyzický výkon. Problémy však mohou nastat, konzumujeme-li jej v nadměrném množství. Obecně u stimulantů je tomu tak, že při jejich pravidelném požívání se postupně stáváme více a více tolerantními k jejich účinkům a kofein v tomto bohužel není výjimkou. Tudíž, pokud se staneme závislými na stimulačních účincích, které nám kofein poskytuje, dříve nebo později na nás začnou působit o něco slaběji, což často vede k navyšování denní dávky, až to dokonce může přesáhnout doporučenou hranici.

Množství kofeinu, které můžeme přijmout během jednoho dne tak, abychom se vyhnuli nežádoucím, zdravotním komplikacím, se pohybuje mezi 300 až 400 miligramy, což pro představu mohou být přibližně 3, nebo maximálně 4 šálky kávy standartní velikosti. Tato hladina bude pochopitelně pro každého trochu odlišná, zejména v závislosti na tělesné hmotnosti. U dospívajících se doporučená denní dávka pohybuje pouze okolo 100 miligramů, zatímco děti by se měly kofeinu zcela vyvarovat.

Samozřejmě kromě dětí existuje taky řada dalších, pro které je konzumace kofeinu naprosto nevhodná, což pochopitelně zahrnuje například ženy v těhotenství, nebo jedince s nadměrnou hladinou krevního tlaku, poněvadž kofein tuto hladinu výrazně navyšuje. Jsou i takoví, na které působí kofein daleko silněji než na ostatní a může u nich zapříčinit řadu potíží, jako je nespavost nebo nervozita a pokud jimi trpíte, pravděpodobně pro vás není ideální požívat kofein v jakékoliv podobě.

Autor: LucieN, Foto: Pixabay.com



Mohlo by se vám líbit...