Žijte zdravě, žijte déle: 7 zvyků, které vás udrží fit do vysokého věku

Je velmi dobře známo, že život plný stresu, kouření, alkoholu, nezdravých potravin a nedostatku spánku nás žene hrobníkovi na lopatu závratnou rychlostí. Pokud ani Váš životní styl nepatří mezi ty ukázkové, nezoufejte. Zamyslete se a aplikujte následující, obecně známé návyky v praxi. Výrazně tak ovlivníte kvalitu svého života a získáte šanci na roky navíc. Budete se cítit a vypadat lépe, Vaše tělo Vám brzy poděkuje!

 

Nepřejídejte se.

Nevylížete-li talíř do posledního zbytku, o nic nepřijdete, ba naopak. Vezměte si za příklad dlouhověké Japonce. Ti mají ve zvyku přestat jíst, když dosáhnou 80% porce. Však to známe i od našich babiček: „jez do polo syta, pij do polo pita“. Vlivem omezení kalorického příjmu tělo snižuje produkci hormonu T3, tedy hormonu štítné žlázy zpomalujícího metabolismus a zrychlujícího proces stárnutí. Vyvážený příjem kalorií má tedy významný vliv na délku Vašeho života. Jezte proto pomalu a jídlo si vychutnávejte, vyhněte se stravování u televize či za chůze. Pokud se na jídlo nesoustředíte, sníte toho totiž pravděpodobně daleko víc.

 

Zaměřte se na ovoce a zeleninu.

Čerstvé ovoce a zelenina jsou potraviny bohaté na nejrůznější vitamíny, vlákninu či antioxidanty. To jistě víte, ale ruku na srdce, jak často si je dopřejete? Uvažte tedy, že 9 různých kusů čerstvého ovoce a zeleniny denně pomůže snížit riziko vzniku srdečních chorob až o 75%, významně bojuje proti vzniku rakoviny a navíc efektivně zamezuje tvorbě vrásek! Příjem čerstvého ovoce a zeleniny můžete navýšit, zásobíte-li se jimi coby svačinkami do práce a na cesty. Doplníte tak potřebné látky, ušetříte, a navíc vás hlad nezažene do náruče nezdravých fastfoodových řetězců.

Zapracujte na svých vztazích.

Bavte se, věnujte se přátelům a rodině! Výzkumy jednoznačně ukazují, že lidé, kteří se často cítí osamoceně, čelí daleko většímu riziku vzniku srdečních chorob. Samota je také živnou půdou depresí. Opakované pocity samoty mají na naše zdraví podobný vliv jako vysoký cholesterol nebo dlouhodobé kouření. Člověk je tvor společenský, zorganizujte proto rodinný oběd, vyrazte se pobavit s přáteli – a dělejte to pravidelně. Ale pozor – nespoléhejte se jen na sociální sítě!

Čtěte také:  Česnek jako přírodní všelék

Buďte fit.

Pravidelné intenzívní cvičení Vám může prodloužit život až o 4 roky! Podle odborníků je nejúčinnější běh. Vysokofrekvenční trénink má příznivý vliv na srdeční oběh, metabolismus i mysl – ano, pravidelný intenzívní pohyb „zaplavuje“ náš mozek endorfiny a my se díky tomu cítíme lépe. Necítíte-li se však hned na běh, neklesejte na mysli. I mírnější cvičení významně ovlivňuje Váš zdravotní stav a snižuje hrozbu výskytu kardiovaskulárních chorob. Ale pozor, pouze tehdy, je-li vykonáváno pravidelně a poctivě. I zde platí, že málo je lepší než nic, jakýkoli pohyb je skvělý. Přemýšlejte, jak zapojit více pohybu do Vašich každodenních aktivit. Omezte televizi – namísto sledování zbytečného pořadu vyrazte na procházku! Domluvte si trénink s partnerem nebo kamarádkou, dopravní prostředky vyměňte za chůzi, vyhněte se výtahům, pořiďte si krokoměr. K motivaci Vám pomůže, budete-li své pohybové aktivity monitorovat.

Přestaňte kouřit.

Zde snad není, co dodávat. Kouření je jedním z nejškodlivějších návyků vůbec. Délku života i jeho kvalitu snižuje výrazně, a to prokazatelně. Nikdy není pozdě přestat kouřit, efekt je znatelný i u těch kuřáků, kterým se již nemoc z kouření rozvinula. Pomyslete jen na paradentózu, žluté zuby, zažloutlé prsty a věčný odér linoucí se z oblečení – nebylo by hezké se takových nešvarů zbavit jednou provždy? Dle studií si například ženy, které přestanou kouřit do pětatřiceti let věku, mohou prodloužit život o 4-6 let!

Važte si svého spánku.

Spánek je jednou z nejdůležitějších proměnných pro naše zdraví. Doslova rozhoduje o kvalitě našeho psychického i fyzického stavu. Seznamte se proto s pojmem spánková hygiena a dodržujte několik jejích základních pravidel. Alespoň 2 hodiny před ulehnutím nesledujte televizi, neprovádějte fyzicky ani psychicky neúměrně náročnou aktivitu, nejezte nic těžko stravitelného a vyvarujte se nadměrné konzumace alkoholu. Dobrému spánku pomáhá spíše teplá koupel, bylinkové čaje, kniha. Důležitá je pravidelnost. Rozhodně nespoléhejte na to, že doženete spánkový deficit o víkendech!

Čtěte také:  6 způsobů, jak nepřibrat při práci v kanceláři

Zkroťte stres.

Ten totiž našemu zdraví škodí bezmála stejně, jako kouření. Zatočte s ním. Ať už máte povinností a práce kolik chcete, vyhraďte si čas pro sebe a věnujte se jakýmkoli aktivitám, které Vás uklidňují a naplňují. Přemýšlejte, kdy se opravdu uvolníte, a učiňte takovou aktivitu pravidlem, vyhraďte jí pevné a pravidelné místo ve svém životě. Nezáleží, zda jde o hru na klavír, vaření, sportovní střelbu či procházky se psem. Zkuste také jógu a dechová cvičení. Čas pro sebe si musíme pečlivě střežit!

Mohlo by se vám líbit...