Tak na tohle zapomeňte – mýty o hubnutí část 1.

Hubnutí

Při pohledu do zrcadla moc dobře víte, že vaše tělesná konstituce nepatří mezi ty nejlépe vypadající. Říkáte, že už několik dní, možná týdnů pracujete na nápravě? Někdo volí aktuální trendy v oblasti výživy a ti další se rozhodnou pro využití moderních přístrojů nebo snad i odborníků. Dejte si však pozor, jelikož v každé oblasti se ukrývají velké mýty, které k žádnému hubnutí nevedou.


Zhubnu, když nebudu jíst

Jedná se o velmi rozšířený mýtus opírající se o cílené hladovění. Takový způsob je sice zpočátku účinný, tedy až do chvíle, než se tělo začne cítit ohrožené. Musíme si uvědomit, že hladovka vede k úbytku vody a svalů – tuky se samozřejmě nikam neodstěhují. Organismus si je zachovává pro případ delšího hladovění. Jakmile tělu seberete potřebnou energii, vždy sáhne do uschovaných tukových rezerv. Při hladovění navíc hrozí největší pravděpodobnost jo-jo efektu.


Rodiče jsou tlustí, já budu také

Další všeobecně známá téze se opírá o dědičnost. Je pravdou, že po svých rodičích přebíráme asi 70 % předpokladů ke stejnému způsobu života, nejedná se však o zákonitost. Tento faktor se dá vlastním přičiněním výrazně ovlivnit a úplně se mu vyhnout. Nikdo vás nemůže zatracovat dle fotografií rodičů. Geny pouze ovlivňují chuť k jídlu, metabolizmus nebo schopnost spalovat. Naučené návyky vedoucí k obezitě jsou pouze ve vaší hlavě a přesvědčení!


Stačí zhltnout několik pilulek

Devadesátá léta se nesla v duchu zázračných medikamentů, kdy se vaše postava jako mávnutím kouzelného proutku proměnila v plakátový idol žen či mužů. Žádný lék, přípravek nebo preparát nedokáže nic víc, než sami povolíte. Vždy je to o celkovém přístupu a chuti něco změnit. Bez pravidelného pohybu nebudete přijímané kalorie spalovat, medikamenty tedy berte jen jako doplněk a výpomoc v počátcích svého hubnutí.


Chci zhubnout, musím se vyhnout všem cukrům

Mezi zájemci o zhubnutí se nalezne hned několik typově odlišných jedinců. Někteří přestanou jíst úplně všechno a ti další se začnou vyhýbat určitým potravinám. Nejlepší cesta vede přes rozumnou umírněnost. Zapomeňte na veškeré přechody z extrému do extrému a nalezněte si svou zlatou střední cestu. Cukrům se vyhýbat nemusíte, naopak jsou nedílnou součástí správné výživy mozku. Pokud máte chuť na sladké, dejte si ho výhradně v dopoledních a ranních hodinách.


Vynechávám snídani

Pamatujte, že není důležitějšího jídla. Snídaně v sobě ukrývá podstatnou informaci a nesmazatelnou stopu doprovázející vaší psychickou i fyzickou sladěnost po zbytek dne. Právě snídaně má za úkol dodat potřebnou energii a nastartovat spalování. Za žádných okolností jí neodkládejte ani nerušte. Bez řádné snídaně se ze začarovaného kruhu nikdy nedostanete.

Vojtěch Skrzypek

Šéfredaktor, zakladatel Jenfit.cz

Mohlo by se vám líbit...