5 tipů pro opravdu kvalitní spánek

Takto lze vyřešit špatný spánek

Vaše ložnice je zatemněná a vše je připraveno pro spánek. Už před spaním nesledujete horory, vyhnuli jste se večernímu kafe, dokonce jste z mysli vytěsnili představu o seznamu úkolů na zítřejší den. Pořád se vám však nedaří usnout a dopřát si tak zaslouženou optimální dobu spánku, který mohou sabotovat příčiny, o nichž možná nemáte ani tušení.


Spánek je velice důležitou součástí našeho života, a jeho nedostatek nemusí vždy znamenat jen nepříjemné vstávání. Může být například příčinou vzniku deprese, kardiovaskulárního onemocnění či přibírání na váze.

Co tedy dělat? Podívejte se společně s námi na 7 vychytávek, které vám pomohou začít den plný elánu.


Změňte odpolední návyky

Je zřejmé, že pití kávy a čaje před spaním vám ideální spánek nezajistí. Zároveň je ale třeba brát v úvahu odpolední příjem tekutin. Čaj o páté se muže zdát chutným, avšak neprospěšným návykem. Tekutiny obsahující kofein a tekutiny s vyššími energetickými hodnotami, jako ochucené minerální vody a pomerančové limonády, mohou značně přispět k znekvalitnění spánku. Zkontrolujte tedy etikety svých oblíbených nápojů a vyhněte se jejich příjmu po druhé hodině odpolední.


Nejezte těžká jídla před spaním

Je velice důležité, aby jste před spánkem vynechali těžká jídla (plný žaludek a trávení jídla nebude rušit váš spánek). Pokud jste prodělali několik nocí s neklidným spánkem, zkuste si na večeři připravit celozrnné těstoviny s trochou kostiček z kuřecího masa. Zalijte je rajčatovou omáčkou a posypte parmazánem. Toto jídlo obsahuje bílkoviny a tryptofan, aminokyselinu, která se v těle mění na spánek podporující serotonin.

Pokud vás v noci vzbudí kručení žaludku, zkuste si připravit malou misku tvarohu s plátky banánu. Je to jídlo, které obsahuje tryptofan.


Provozujte jógu

Malá dávka regenerační jógy před zalehnutím může pomoci hodit vaši mysl do klidu, zklidnit dech a snížit svalové napětí.


Nepijte alkohol v pozdějších hodinách

Mohlo by se zdát, že sklenička vína před spaním pomáhá tělu relaxovat a rychleji usnout. Účinek vína však většinou přetrvá jen do začátku druhé poloviny spánkového cyklu a poté se spánek stává neklidným a neuspokojujícím. Alkohol zde působí tak, že ruší hluboký spánek a tak zvyšuje riziko probuzení.

Máte-li rádi sklenku vína ve večerních hodinách, pijte ho s mírou k večeři kolem šesté hodiny. Jeho účinky tak vyprší v době, kdy se budete chystat ke spánku.


Vynechte před spánkem horkou koupel

Chcete si před spánkem odpočinou v teplé vaně či sprše? Může to znít překvapivě, ale horká koupel vám může bránit usnout. Tělo se před spaním potřebuje ochladit na určitou teplotu, tudíž je rozumnější si lenošení ve vodě naplánovat hned potom, co dorazíte z práce.

Vojtěch Skrzypek

Šéfredaktor, zakladatel Jenfit.cz

Mohlo by se vám líbit...